تۆ له‌ ژووره‌وه‌ نیت. تكایه‌ بچۆژووره‌وه‌ یان خۆت تۆمار بكه‌.

گرنگ!

بەخێربێیت، جگە لەم چەند بەشەی خوارەوە سەرجەم بەشەكانی یانەمان بە مەبەستی چاككاری شاردۆتەوە! لەماوەیەكی نزیكدا یانە بەتەواوی بابەتەكانی خۆی لە 2008ی ساڵی دامەزراندنیەوە تاكو ئێستا دەكەوێتە كار. [٢٠٢٣\٢\١٥]

وه‌ڵامی نوێ بنووسه‌

وه‌ڵامی نوێ بنووسه‌

وه‌ڵامه‌ نوێكه‌ی بنووسه‌ و بینێره‌

ده‌توانیت: BBCode وێنه‌ خه‌نده‌ به‌كار ببه‌یت

هەموو خانە نووسراوەکان بە قەڵەوی پێویستە پڕبکرێنەوە پێش ناردنی فۆرم

زانیارییه‌ مه‌رجه‌كان بۆ میوانان


زانیاریی پێویست / مه‌رج

لێكۆڵینه‌وه‌ی بابه‌ت / نوێترین یه‌كه‌م

1

حوكمی سروودی به‌ناو ئیسلامی ! له‌گه‌ڵ ئاله‌تی مۆسیقا !
________________________________________
پرسیار : ئایا گوێ‌ گرتن بۆ سروودی ئیسلامی له‌گه‌ڵ ئاله‌تی مۆسیقا دروسته‌ ؟ تكام وایه‌ وه‌ڵامه‌كه‌ به‌ قورئان و سوننه‌ و كۆده‌نگی ( ئیجماع ) زانایان بێت .
________________________________________
وه‌ڵام :
سوپاس بۆ خودا :
ئایه‌تی قورئان و فه‌رمووده‌كانی پێغه‌مبه‌ر ( درودی خوای لێبێت ) به‌ڵگه‌ن له‌ سه‌ر زه‌م  كردن و به‌ خراپی دانانی ئاله‌تی مۆسیقی و , به‌ڵگه‌ن له‌سه‌ر پێویستی خۆپاراست له‌ گوێ‌ گرتنی مه‌عازیف و مۆسیقا , قورئانی پیرۆز ڕێنیشانده‌ره‌ به‌وه‌ی كه‌ به‌كارهێنانی مۆسیقا له‌ هۆكاری گومڕایی و گاڵته‌ كردنه‌ به‌ ئایه‌تی خودا , هه‌روه‌كو خودای گه‌وره‌ ده‌فه‌رمووێت : { ومن الناس من يشتري لهوا الحديث ليضل عن سبيل الله بغير علم ويتخذها هزوا أولئك لهم عذاب مهين } سورة لقمان(6) واته‌ : هه‌ندێ‌ له‌ خه‌ڵكی هه‌ن قسه‌ی بێ‌ خێرو بێ‌ مانا ده‌كه‌ن وه‌كو  ( گۆرانی و كتێب و شریتی بێ‌ سودو ... هتد ) تا خۆیی و كه‌سانی تریش له‌ رێبازی خوا وێل بكات ، بێ‌ ئه‌وه‌ی هه‌ست بكات به‌ مه‌ترسی كاره‌كه‌یی و بزانێت چ كه‌تنێك ده‌كات به‌خۆیی و خه‌ڵكی و بۆیه‌ ئه‌و شته‌ بێ‌ نرخ و خێرانه‌ ده‌كرێت تا گاڵته‌ به‌ په‌یام و رێبازی خوا بكات ، ئا ئه‌وانه‌ سزاو تۆڵه‌یه‌كی ریسواكه‌ر و ئابرو به‌ر چاوه‌رێیانه‌ .
زۆر له‌ زانایان ووشه‌ی - لهو الحديث - یان مانا كردووه‌ به‌ گۆرانی و ئاله‌تی مۆسیقا و گشت ده‌نگێك كه‌ ڕێگری له‌ ڕاستی یه‌كان ده‌كات .
ته‌به‌ری له‌ ( جامع البیان -(15/118-119) - ) و ئیبن ئه‌بی دونیا (33) و ئیبن جه‌وزی له‌ تلبیس ابلیس (232) دا له‌ موجاهیده‌وه‌ : { واستفزز من استطعت منهم بصوتك واجلب عليهم بخيلك ورجلك وشاركهم في الَاموال والَاولاد وعدهم وما يعدهم الشيطان إلا غرورا  } الإسرا‌و (64 ) واته‌ :هه‌ر كه‌سێك تۆ پێی ده‌وێریت تۆ بانگی بكه‌ و ، به‌ده‌نگ و سه‌دای ناهه‌قی خۆت بیخرۆشێنه‌و له‌ هه‌قییه‌وه‌ دوور خه‌ ، هه‌تا ده‌ی خه‌له‌تێنی و فریوی ده‌ده‌یت .
(شةنقيطي ) له‌ ( أچوان البیان ) دا له‌ ته‌فسیری (بصوتك ) دا ده‌ڵێ‌ : ( مجاهد بۆ ته‌فسیری : (بصوتك) ده‌ڵێ‌ : ( أي باللهو والغنا‌و والمزامير ، وقيل : أي بوسوستك ) واته‌ : به‌ گۆرانی و گاڵته‌و گه‌پ و به‌ هه‌موو ئاوازو ده‌نگێكی مۆسیقا مرۆڤه‌كان بخرۆشێنه‌و بیان خه‌ڵه‌تێنه‌ ، یان به‌ وه‌سوه‌سه‌ و ده‌غده‌غه‌ (ئیبن عه‌باس) یش ده‌ڵێ‌ : (صوته يشمل كل داع دعا الي معصية ) واته‌ : ده‌نگ و ئاوازی شه‌یتان هه‌موو كارو كرده‌وه‌یه‌كی تاوان و حه‌رام ده‌گرێته‌وه‌ ( واجلب عليهم بخيلك ورجلك ) وه‌ به‌ گشت له‌شكرو هێزی سواره‌و پیاده‌ی خۆته‌وه‌ دنه‌یان بده‌و هێرشیان بۆ به‌ره‌ (وشاركهم في الاموال والَاولاد ) و ببه‌ هاوبه‌ش له‌ ماڵ و مناڵیاندا واته‌ : له‌ رێگه‌ی حه‌رام و یاساغه‌وه‌ ماڵیان پێ‌ په‌یدا بكه‌ و هه‌ر له‌ورێیه‌شدا پێیان دابنێ‌ (وعدهم) و ئه‌وه‌نده‌ش به‌ڵێنیان بده‌رێ‌ و سه‌رگه‌رمیان بكه‌ به‌ درۆكانی خۆته‌وه‌ وه‌كو ئه‌وه‌ : قیامه‌ت به‌رپا نابێ‌ ، حیساب و كیتاب نابێ‌ ......! (وما يعدهم الشيطان الاغرورا ) هه‌رچی به‌ڵێنی شه‌یتانه‌ ، ته‌نها چه‌واشه‌كاری و فریودانه‌.
ده‌رباره‌ی ئه‌م ئایه‌ته‌ی خودای گه‌وره‌ ووتویانه‌ : ئه‌مه‌ گۆرانی و ئاله‌تی مۆسیقیه‌ .
وه‌ ته‌به‌ری له‌ حه‌سه‌نی به‌صری ڕیوایه‌تی كردووه‌ كه‌ ووتویه‌تی : مه‌به‌ستی ده‌نگی ده‌فه‌یه‌ .
وه‌ ئیبن قه‌یم له‌ ( إغاپه‌ اللهفان (1/252) دا ووتویه‌تی : ... گشت قسه‌كارێك قسه‌ بكات و به‌ تاعه‌تی خوا نه‌بێ‌ , وه‌ گشت ده‌نگێك مۆسیقا یان ده‌فی تیابێ‌ ئه‌وه‌ ده‌نگی شه‌یتانه‌ .ترمزی له‌ ( سنن : 1005 )دا له‌ فه‌رمووده‌ی ئیبن ئه‌بی یه‌علا له‌ عه‌تائی كوڕی جابیر – خوا لێی ڕازی بێت – ووتویه‌تی : پێغه‌مبه‌ر ( درودی خوای لێبێت ) ئیبراهیمی كوڕه‌كه‌ی له‌ كۆشی خۆی دانا و چاوه‌كانی پڕ له‌ فرمێسك بوون , - ده‌گریا له‌ كاتێكدا كه‌ زۆر نه‌خۆش بوو مردنی نزیك بوو - , عبدالرحمن ووتی : تۆ ده‌گری له‌ كاتێدا نه‌هی له‌ گریان ده‌كه‌یت ؟ فه‌رمووی : من نه‌هیم له‌ گریان نه‌كردووه‌ , به‌ڵكو نه‌هی له‌ دوو ده‌نگی فاجر  و خراپ ده‌كه‌م – ئاماژه‌ی دا به‌ ده‌نگی – : ده‌نگێك له‌ كاتی ئاوازی گڵته‌و گه‌پ و گۆرانی و مۆسیقا و ده‌نگێك له‌ كاتی كاره‌ستێك كه‌ له‌ ڕووی خۆیان ده‌ده‌ن و یه‌خه‌ی خۆیان داده‌ڕنێنن ... ترمزی ده‌ڵێ‌ : ئه‌م فه‌رمووده‌یه‌ فه‌رمووده‌یه‌كی حه‌سه‌نه‌ كه‌ له‌م سه‌رچاوانه‌ش هاتووه‌  أخرجه الحاكم فی المستدرك (4/43) والبيهقي في السنن الكبري (4/69) والطيالسي في المسند رقم (1683) والطحاوي في شرح المعاني (4/29) وحسنه الَالباني .
نه‌وه‌وه‌ی ده‌ڵێت :مه‌به‌ستی به‌ گۆرانی و مۆسیقایه‌ سه‌یری تحفة الَاحوذي (4/88) بكه‌
وه‌ له‌ فه‌رمووده‌ی ڕاستی پێغه‌مبه‌ردا هاتووه‌ ( درودی خوای لێبێت) ده‌فه‌مووێت : " لیكون من أمتی أقوام یستحلون الحِرَ ( وهو الفرج والمقصود يستحلون الزنا ) والحرير والخمر والمعازف " چه‌ند گه‌لێل له‌ ئوممه‌ته‌كه‌مدا په‌یدا ده‌بن كه‌ زینا و (حر) حه‌ریر و ئاره‌ق و مۆسیقا به‌ حه‌ڵاڵ داده‌نێن ( حر : دامێن , مه‌به‌ستی به‌ زینایه‌ )  ... بوخاری له‌ -  صحیح به‌ معلق - دا ڕیوایه‌تی كردووه‌ , وه‌ به‌یهه‌قی له‌ – سنن به‌ اتصال – ڕیواتی كردووه‌ .
حافظ له‌ (الفتح 55/10) دا ده‌ڵێ‌ : معازف : ئاله‌تی له‌هوه‌ ,قورتوبی له‌ جه‌ورهه‌ری یه‌وه‌ ده‌ڵێ‌ : معازف : مه‌به‌ستی به‌ گۆرانی یه‌ , له‌ حه‌واشی دیمیاتی ده‌ڵێ‌ معازف : ده‌فه‌یه‌ .
به‌ڵگه‌كان وا ده‌رده‌خه‌ن كه‌ معازف ئاله‌تی له‌هوه‌ , له‌ لای ئه‌هلی زمانه‌وانیشدا هیچ ناكۆكیه‌ك له‌م باره‌یه‌وه‌ نیه‌ .
له‌ فه‌رمووده‌ی (( لیكون من أمتی...)) به‌ حه‌ڕام دانانی مۆسیقا و گۆرانی چه‌ند سودێك وه‌رده‌گیرێ‌ :
یه‌كه‌م :ووته‌ی ( یستحلون ) به‌ ڕاشكاوی یه‌كێك له‌وانه‌ی كه‌ باسی كردوون –معازفه‌ له‌ شه‌رعدا حه‌ڕامه‌ و ئه‌و قه‌ومه‌ حه‌ڵاڵی ده‌كه‌ن .
دووه‌م : -معازف-ی له‌گه‌ڵ ئه‌وانه‌ باس كردووه‌ كه‌ به‌ به‌ڵگه‌ی بڕاوه‌ له‌ ئایه‌ت و فه‌رمووده‌ حه‌ڕامن له‌ : زینا و ئاره‌ق , ئه‌گه‌ر حه‌ڕام نه‌بووایه‌ له‌گه‌ڵ ئه‌وانه‌دا باسی نه‌ده‌كرد , وه‌ ئه‌م به‌ڵگه‌یه‌ له‌سه‌ر حه‌ڕام بوونی گۆرانی به‌ڵگه‌یه‌كی بڕاوه‌یه‌ , ئه‌گه‌ر هیچ ئایه‌تێك و هیچ فه‌رمووده‌یه‌كی تر نه‌بووایه‌ جگه‌ له‌م فه‌رمووده‌یه‌ ئه‌و به‌س بوو بۆ حه‌ڕام بوونی مۆسیقا , به‌تایبه‌تی گۆرانی كه‌ ئه‌مڕۆ خه‌ڵكی زۆر باش ده‌زانن . ئه‌و گۆرانیانه‌ی كه‌ له‌ ووشه‌ی فاحیشه‌ و پیس دروست كراون , وه‌ زۆر له‌ ئاله‌تی مۆسیقای جیاجیای له‌گه‌ڵدا ده‌ژه‌نێ‌ له‌ قیساره‌ و عود و كه‌مان و میزمار ... هتد , بۆ زانینی حوكمی –معازف- سه‌یری (حكم المعازف للَالباني ) بكه‌ , ڕاست كردنه‌وه‌ی هه‌ڵه‌ و وه‌همه‌كان له‌ فه‌رمووده‌كانی پێغمه‌به‌ر (درودی خوای لێبێت )  سه‌یری (تصحيح الَاخطا‌و والَاوهام الواقعة في فهم أحاديث النبي عليه السلام لرائد صبري(1/176) بكه‌  .
مه‌عازیفیش گۆرانی و ئاله‌تی مۆسیقیه‌ كه‌ پێغه‌مبه‌ر ( درودی خوای لێبێت ) هه‌واڵی پێ‌ داوین كه‌ له‌ كۆتایی زه‌مان قه‌ومێك دێن حه‌ڵاڵی ده‌كه‌ن هه‌روه‌كو چۆن ئاره‌ق و زینا و حه‌ریر حه‌ڵاڵ ده‌كه‌ن , ئه‌مه‌ش له‌ نیشانه‌كانی پێغه‌مبه‌رایه‌تی بووه‌ ( درودی خوای لێبێت ) چونكه‌ ئه‌م ووتانه‌ی هه‌مووی هاتونه‌ته‌ جێ‌ و به‌ چاوی خۆمان ده‌بینین , وه‌ فه‌رمووده‌كه‌ش به‌ڵگه‌یه‌ له‌سه‌ر حه‌ڕامبوونی , به‌ڵگه‌یه‌ له‌سه‌ر زه‌ممی ئه‌وانه‌ی كه‌ به‌ حه‌ڵاڵی داده‌نێن , هه‌روه‌كو زه‌ممی ئه‌وانه‌شه‌ كه‌ زینا و ئاره‌ق و پۆشاكی حه‌ریر حه‌ڵاڵ ده‌كه‌ن, ئایه‌ت و فه‌رمووده‌ له‌ باره‌ی له‌ خۆپاراستن و دوور كه‌وتنه‌وه‌ له‌ گۆرانی ئاله‌تی له‌هو –مۆسیقا- زۆر زۆره‌ , وه‌ ئه‌وه‌ی به‌ حه‌ڵاڵی بزانێ‌ ئه‌وه‌ درۆ ده‌كات و مونكه‌رێكی گه‌وره‌ ده‌كات , داوام له‌ خوایه‌ كه‌ كه‌ بمانپارێزی له‌ گوێڕایه‌ڵی شه‌یتان و له‌ له‌هو , وه‌ ناشرینترین و تاوانه‌كی گه‌وره‌تر ئه‌وه‌یه‌ كه‌ به‌ سوننه‌ت دابنرێ‌ , هیچ گومانی تیا نیه‌ له‌ نه‌فامی یه‌وه‌یه‌ به‌ خودا و به‌ ئاین , به‌ڵكو ئه‌وه‌ی ڕێپێدراو بێ‌ لێدانی ده‌ففه‌ له‌ ماره‌ بڕینی ئافره‌تدا كه‌ ئازاری هاوسێ‌ و خه‌ڵكی تیا نه‌بێ‌ , ئافره‌تان له‌ نێوان خۆیاندا ته‌نها ده‌ف به‌كار بهێنن و گۆرانی بڵێن ئه‌وه‌ هیچی تیا نیه‌ و جائیزه‌ ئه‌گه‌ر خراپه‌كاری تیا نه‌بێ‌ و هاندان نه‌بێ‌ بۆ مونكه‌رات وه‌ تێكه‌ڵاوی له‌گه‌ڵ پیاواندا نه‌بێت .
به‌ڵام ئه‌م جۆره‌ خۆشی ده‌ربڕینه‌ به‌م شێوه‌یه‌ بۆ پیاوان دروست نیه‌ نه‌ له‌ ئاهه‌نگی بوك گواستنه‌وه‌و نه‌ له‌ هه‌ر بابه‌تێكی تر بێت , به‌ڵكو خوا بۆ پیاوانی به‌ شه‌رع داناوه‌ كه‌ فێری ئاله‌تی حه‌ربی و سواری بن له‌ پێشبڕكێ‌ و به‌ كار هێنانی چه‌ك و هه‌ر ئاله‌تێك بێت بۆ خۆڕاهێنانی جه‌نگ و جیهاد له‌ پێناو خودا.
*** وه‌ سروودی ئیسلامی كه‌ ناو نراوه‌ به‌ سروودی ئیسلامی و موسیقای له‌گه‌ڵدایه‌ : ناونان به‌ سرودی ئیسلامی درۆ و بوختانه‌ , وه‌ ناگونجێ‌ ئه‌م جۆره‌ سروودانه‌ له‌ جیاتی گۆرانی به‌كار بهێنرێ‌ , دروست و جائیز نیه‌ شتی خراپ بخه‌ینه‌ جیاتی شتی خراپ , به‌ڵكو شتی باش له‌ شوێن و له‌ جیاتی شتی خراب داده‌نرێ‌ , وه‌ بیستنی ئه‌م جۆره‌ سرودانه‌ به‌ نیه‌تی عیباده‌ت و به‌ندایه‌تی بێت بیدعه‌یه‌ و خودا ڕێگای پێنه‌داوه‌ .
بۆ زیاتر زانیاری ئه‌م كتێبانه‌ بخوێنه‌وه‌ .

تلبيس إبليس(237)والمدخل لابن الحاج(3/109)والَامر بالاتباع والنهي عن الابتداع للسيوطي (99-وما بعدها)وذم الملاهي لابن أبي الدنيا والإعلام بأن العزف حرام لَابي بكر الجزائري  وتنزيه الشريعة عن الَاغاني الخليعة وتحريم يَ‌لات الطرب للَالباني .
الإسلام سؤال وجواب
الشيخ محمد صالح المنجد