بابهت: ئهگهر دهتهوێت بهههشت مسۆگهر بكهیت بمخوێنهوه..!!!
پێغهمبهر(صلی الله علیه وسلم) دهفهرموێت: : [ألا اُنَبِئًكم بِخَيرِ أَعمالِكَم . وَأَزكاها عِندَ مَليكِكم . وَأَرفَعَها في دَرَجاتِكم. وَ خَيرِ لَكم مِن إِنفاقِ اَلذّهَب وَاَلوَرِق .وَخَيرِ لَكم مِن أَن تلقُوا عَدَوّكم فَتَضرِبوا أَعناقهم وَ يَضرِبوا أَعناقَكُم ؟ قالوا: بَلى. قال : ذِكرُ اللهِ ]. صَحيح اِبن ماجه/ 2 / 316 و صَحيح الترمذي/ 3 / 139.
واته: ئایا ههواڵتان بدهمێ بهچاكترینی كردهوهكانتان و پاكترینیان لهلای پهروهردگارتان و بهڕێزترینیان لهپلهتاندا. وهچاكتر له بهخشینی ئاڵتون وزیو. وهچاكتر بۆ ئێوه لهوهی بگهن به دوژمنتان و بدهن له گهردنیان و بدهن له گهردنتان؟ ووتیان: بهڵێ.فهرمووی: یادی خوای گهوره .
ذیكری بهیانیان و ئێواران و كاتی خوێندنیان
خوای گهوره دهفهرموێت: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا. {وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا} سورة الأحزاب (41)و(42)
واته: ئهی ئهوانهی ئیمانتان هێناوه ژیكری خوا بكهن به ژیكرێكی زۆرو تهسبیحاتی ئهو بكهن و به پاك ڕایگرن له بهیانیان و ئێواران دا./ مختصر تفسير ابن كثير 2/101.
(بُكرة): له زمانی عهرهبیدا به نێوان نوێژی بهیانی و خۆرههڵاتن دهوترێ./ بڕوانه (مختار الصحاح) للرازی (ب ك ر) و ههروهها (غ د ا).
(أصیل): الجوهری دهڵێت: ئهو كاتهیه له پاش نوێژی عهسرهوه تاوهكو نوێژی شێوان (مهغریب)./ بڕوانه (الصحاح) للجوهری (أ ص ل) ههروهها (مختار الصحاح) للرازی (أ ص ل). وأنظر لسان العرب 11/17.
وه خوای گهوره دهفهرموێت {فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ} (39) سورة ق
واته: تهسبیحات و ستایشی خوای پهروهردگارت بكه له پێش خۆر كهوتن و پێش ئاوابوونیدا.
ابن القیم (ڕهحمهتی خوای گهورهی لێ بێت) دهفهرموێت: ئهمهش ڕاڤهی ئهو مانایهیه كه له فهرموودهكاندا هاتووه: كه دهفهرموێ ههركهسێ له بهیانیان و ئێواراندا ئاوا و ئاوا بڵێ، مهبهست به بهیانی و ئێواره له فهرموودهكاندا پێش ههڵهاتنی خۆرو پێش ئاوا بوونیهتی. وه ئهمه كاتی ووتنی ژیكرهكانی دوای بهیانی و دوای عهسره./ الوابل الصيب لابن القيم ص 192.
عن انس يرفعه: (( لإنْ أقعُدَ مَعَ قَومٍ يَذكرونَ اللهَ تَعالى مِن صَلاةِ الغَداةِ حَتّى تَطلُعَ الشَّمسُ أحَبُّ إليّ مِنْ أنْ أعتِقَ أربعةً مِنْ وَلَدِ إسماعيل. ولأن أقعُدَ مَعَ قَومٍ يَذكرونَ اللهَ مِنْ صَلاةِ العَصْرِ إلى أنْ تَغْرُبَ الشَّمسَ أحبُّ إليّ مِن أنْ أعتِقَ أربعة )). أبوداود برقم (3667) وحسَّنَهُ الألباني. صحيح أبوداود 2/698.
واته: ئهگهر لهگهڵا كۆمهڵێك دا دانیشم كه ژیكری خوای گهوره بكهن لهنوێژی بهیانییهوه تا خۆرههڵاتن لام خۆشتره لهوهی كه چواركهس لهنهوهكانی ئیسماعیل پێغهمبهر(علیه الصلاه والسلام) ئازاد بكهم, وهئهگهر لهگهڵا كۆمهڵێك دابنیشم كه ژیكری خوای گهوره بكهن لهنوێژی عهسرهوه تا خۆرئاوا دهبێ لام خۆشتره لهوهی چوار كهس ئازاد بكهم.
ذیكرهكانی بهیانیان و ئێواران
1- (( ههر كهسێك بهیانیان(آيَة الكُرسي) بخوێنێت له جنۆكه دهپارێزرێ ههتا ئێوارهی لێ دهبێتهوه.وه ههر كهس ئێواره بیخوێنێ دهپارێزرێ لێیان تا بهیانی أخرجه الحاكم 1/562 وصححه الالباني في صحيح الترغيب والترهيب 1/273 وعزاه الى النسائي والطبراني وقال: إسناد الطبراني جيد.
2- له عبدالله ی كوڕی خوبهیبهوه فهرمووی: پێغهمبهر(صلی الله علیه وسلم) فهرمووی: (قُلْ) واته: بڵێ، وتم: ئهی پێغهمبهری خوا چی بڵێم؟ فهرموی: [ قُلْ هۆ الله أحَد ]و [ الفَڵق ]و [ الناس ] بخوێنه ئێواران و بهیانیان سێجار بهستهو له ههموو شتێك دهپارێزرێیت./ أخرجه أبوداود 4/322 والترمذي 5/567 وانظر صحيح الترمذي 3/182. وهو حديث حسن.
3- بهیانیان بڵێ: (( أصبَحنا َوأصبَحَ المُلكَ لله {بةلاَم بؤ ئيَواران بڵێ: أمسينا وأمسَى المُلكُ للهِ } وَالحمدُ للهِ لا إله إلاّ اللهُ وَحدَهُ لا شَريَكَ لَهُ. لهُ المُلكُ وَلَهُ الحَمدُ وَهُوَ عَلَى كُلّ شَيءٍ قَديرٌ. رَبِّ أسألُكَ خَيرَ ما في هذا اليَوم وَخَيرَ ما بَعدَهُ. {بةلاَم ئيَواران بڵێ: رَبِّ أسألُكَ خيرَ ما في هذهِ اللّيلةِ وَ خَيرَ ما بَعدَها وَ أعوذ بِكَ مِنْ شَرِّما في هذهِ اللَّيلةِ وَشَرِّ ما بَعْدَها }. وَأعوذ بكَ مِنْ شرِّ ما في هذا اليَوم وَشرِّ ما بَعْدَهُ. رَبِّ أعوذ بكَ مِنَ الكَسَلِ وَسُوءِ الكِبَر. رَبّ أعوذُ بِكَ مِنْ عَذابٍ في النّارِ وَعَذابٍ في القَبرِ )). مسلم 4/2088.
واته: بهیانیمان بهسهردا هات و موڵك بهیانی بهسهردا هات بۆ خوای گهوره، وه ستایش بۆ خوایهو هیچ پهرستراوێك نییه به ههق جگه له(الله) تهنهایهو هاوبهشی نییه. موڵك و سوپاس بۆ ئهوهو بهسهر ههموو شتێكدا به توانایه. پهروهردگار داوای خێری ئهمڕۆو خێرو چاكهی دوای ئهمڕۆت لێ دهكهم و پهنات پێ ئهگرم له خراپهی ئهوهی لهمڕۆدایهو له دوای ئهمڕۆدایه. پهروهردگار پهنات پێ ئهگرم له تهمبهڵیو لهش قورسیو خراپهی تهمهن پیری. پهروهردگار پهنات پێ ئهگرم له سزایهك له ئاگری دۆزهخ و سزایهك له گۆڕدا توشم ببێت.
4- (( أللهمَّ بِكَ أصبَحنا. وَبِكَ أمسَينا. وَبِكَ نَحيا وَبِكَ نَموتُ وَإلَيكَ النُّشور )). واته: خوایه به ناوی تۆوه بهیانیمان بهسهردا هات و ئێوارهمان بهسهردا هاتوو بهناوی تۆوه دهژیم و دهمرم و زیندوو بوونهوه بۆ لای تۆیه.
وه ئێواران بڵێ: (( اللهُمَ بِكَ أمْسَينا وَ بِكَ أصْبَحْنا وَ بِكَ نَحْيا وَ بِكَ نَموتُ وَ إليك المـَصير )) واته: خوایه بهناوی تۆوه ئێوارهمان بهسهردا هات و به ناوی تۆوه بهیانیمان بهسهردا هات و به ناوی تۆوه دهژیم و دهمرم وه چارهنوس بۆلای تۆیه. الترمذي 5/ 466 وانظر صحيح الترمذي 3/142.
5- (( اللهمَّ أنتَ رَبِّي لآ إلهَ إلاّ أنتَ خَلَقْتَني وَأنا عَبدُكَ، وَأنا على عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ ما استَطَعْتُ. أعوذُ بِكَ مِنْ شرِّ ماصَنَعْتُ. أبوءُ لَكَ بِنِعمَتِكَ عَلَيَّ وَأبوءُ بَذنبـي. فاغفِر لي فإنَّهُ لا يَغفِرُ الذُّنوبَ إلاّ أنتَ )). ههركهسێ ئێواره به یهقینهوه پێی بیڵێو شهو بمرێ دهچێـته بهههشتهوه. وه ههركهسێ بهیانی به یهقینهوه بیڵێو ئهو ڕۆژه بمرێ دهچێته بهههشتهوه/ أخرجه البخاری 7/150.
واته: خوایه تۆ پهروهردگارمی هیچ پهرستراوێك نییه به ههق جگه له تۆ. بهدیت هێناوم و من بهندهی تۆم و من لهسهر پهیمان و بهڵێنهكهمم كه بهتۆم داوه تا بتوانم. پهنات پێ دهگرم لهخراپهی ئهوهی دروستت كردووه. دان ئهنێم به نیعمهتهكانتدا لهسهرم و دان ئهنێم به گوناههكانم دا. ساخوایه لێم خۆش به , به ڕاستی كهس له گوناه خۆش نابێ جگه له تۆ.
6- (( اللهُمّ عافِني في بَدَني. اللهمَّ عافِني في سَمعي. اللهُمَّ عافِني في بَصَري. لآ إلهَ إلا أنتَ. اللهمَّ إنّي أعوذُ بِكَ مِنَ الكُفرِ وَالفَقْرِ. أعوذُ بِكَ مِن عَذابِ القَبرِ لآ إلهَ إلا أنتَ )) بةيانيان و ئيَواران سآ جار./ رواه أحمد (5/42) وأبوداود (4/324) والنسائي في عمل اليوم والليلة (ص146) رقم (22) وابن السني في عمل اليوم والليلة (ص35) رقم (69)والبخاري في(الأدب المفرد) رقم (701) وحسَّنَهُ سماحة الشيخ عبدالعزيز بن باز(رَحِمَهُ اللهُ) فيتحفة الاخيار (ص26) والعلامة الالباني في صحيح الجامع (3382).
واته: خوایه لهش و بیستن و بینینم پارێزراو بكه هیچ پهرستراوێك نییه بهههق جگه لهتۆ. خوایه پهنات پێ ئهگرم له بێ باوهڕیو ههژاریو پهنات پێ ئهگرم له سزای گۆڕ، هیچ پهرستراوێك نییه به ههق جگه له تۆ.
- (( اللهُمَّ إنّي أسألُكَ العَفْوَ وَالعافيةَ في الدُّنيا وَالآخرة. اللهُمَّ إني أسألُكَ العَفوَ وَالعافِيَة في دِيني. وَدُنيايَ وَأهلي. وَمالي. أللهُمَّ استُر عَوراتي. وآمِن روعاتي. اللهُمَّ احفَظني مِنْ بَينِ يَدَيَّ وَمِنْ خَلفي.وَعنْ يميني وَعَن شِمالي. وَمِنْ فوقي. وَأعوذُ بعَظمَتِكَ أَنْ أُغتالَ مِن تحَتي )) بةيانيان و ئيَواران./ رواه أبوداود برقم(5074) وصحَّحَهُ الألباني في صحيح أبو داود برقم(4339) وابن ماجه وصحَّحه ووافقه الذهبي. وحَسَّنَهُ الحافظ في (آمالي الأذكار) أنظر صحيح ابن ماجه 2/332 وصحيح الكلم الطيب (ص34) رقم (23) للعلامة الألباني.
واته: خوایه من داوای لێخۆش بوون و پارێزراویت لێ دهكهم له دنیاو دوا ڕۆژدا. خوایه داوای لێ بووردن و پارێزراویت لێ دهكهم له دین و دنیاو كهس و كارو ماڵا و سهروهتم دا. خوایه عهیبم داپۆشهو ترس و دڵهڕاوكێو وهرست بوونم مههێڵه. خوایه بمپارێزه له بهردهممهوهو له دوامهوهو له ڕاستم و چهپم و سهرهوهم. وهپهنا ئهگرم به گهورهیی تۆ كه له ژێرهوه سزا بدرێم و پێ بكرێم.
8- (( اللهُمَّ عالِمَ الغَيبِ وَالشَّهادةِ. فاطِرَ السّمواتِ وَالأرضِ. رَبِّ كُلِّ شَيءٍ وَمَليكَهُ. أشهَدُ أن لآ إله إلا أنتَ. أعوذُ بكَ مِنْ شَرِّ نفسي. وَمِنْ شَرِّ الشَّيطانِ وَشِركهِ.وَأن أقتَرِفَ على نَفسي سُوءاً أو أجُرَّهُ إلى مُسلمٍ )) بةيانيان و ئيَواران./ الترمذي وأبوداود وانظر(صحيح الترمذي) 2/142. وصحيح الكلم الطيب (ص32،33) للعلامة الألباني.
واته:خوایه زانای نهێنیو ئاشكرای. بهدیهێنهری ئاسمانهكان و زهوی پهروهردگارو پادشای ههموو شتێك. شایهتی دهدهم كه هیچ پهرستراوێك نییه به حهق جگه لهتۆ. پهنا ئهگرم پێت له خراپهی نهفسم و له شهڕو خراپهو هاوبهش دانانی شهیگان. وه لهوهی كه نهفسم تووشی خراپهیهك بكهم یان بیئاڵێنم له موسڵمانێكهوه.
9- (( بِسمِ اللهِ الـَّذي لا يَضُرُّ مَعَ اسمِهِ شَيءٌ في الأرضِ وَلا في السّمآءِ وَهَوَ السَّمِيعُ العَلِيم )) بةيانيان و ئيَواران سآجار. هةركةسيَ بةيانيان سآ جار ء ئيَواران سآجار بيلَآ هيض زيانى ثآ ناطةيةنآ/ أخرجه أبوداود رقم(4/323) وصحّحَهُ الألباني في صحيح أبي داود برقم(4244) والترمذي 5/465 وابن ماجه وأحمد. انظر صحيح ابن ماجه 2/ 332 وصحيح الترمذي 3/141. وحَسَّن إسناده العلامة ابن باز في تحفة الاخيار (ص39).
واته: به ناوی ئهو خوایهی لهگهڵا ناوی ئهودا هیچ شتێك زیان ناگهیهنێ نه له زهویو نه له ئاسماندا ئهو خوایه بیسهرو زانایه.
10- بهیانیان یهك جار بڵێ: (( رَضيتُ باللهِ رَبّاً.وَبالإسلامِ دِيناً وَبمحَمدٍ(صلى الله عليه وسلم) نَبيّاً )). ههر كهسێ بهیانیانی ههموو رۆژێك بڵێ …… (فهرموودهكه) ... من كهفیلو گرنتی دهدهمێ كه دهستی بگرم تا دهیبهمه بهههشتهوه)./ أورده المنذري في الترغيب 1/229 وقال: رواه الطَبَـراني بإسنادٍ حَسَنٍ. انظر سلسلة الصحيحة مجلد (6) رقم (2686). وه له فهرموودهیهكی تردا هاتووه كه ههر كهسێك بهیانیان و ئێواران سێجار بیڵێ ئهوا مافه لهسهر خوای گهوره(كه خوای گهوره خۆی به مافی داناوه) كه له ڕۆژی دواییدا ڕازی بكات رواه أحمد 4/337 والنسائي وابن السني وأبوداود والترمذي وحسنه ابن باز في تحفة الأخيار/ص39 بهڵام شێخی ئهلبانی(ڕهحمهتی خوای گهورهی لێبێت) ئهم لهفزهی به ضه عيف داناوه/ بڕوانه ضعيف الجامع(5735) و (5734).
واته: ڕازیم به (الله) كه پهروهردگارم بێو ئیسلام دین و بهرنامهم بێت و موحهمهدیش(صلی الله علیه وسلم) پێغهمبهرو پێشهوام بێت.
11- (( يا حَيُّ يا قَيّومُ بِرَحْمَتِكَ أستَغيثُ. أصلِح لي شأْنِي كُلّهُ، وَلا تَكِلني إلى نَفْسي طَرْفَةَ عَينٍ )) بةيانيان و ئيَواران./ رواه النسائي والبزار والحاكم وصححه و وافقه الذهبي 1/545 ورواه ابن السني برقم (48) وحَسّنَهُ الارنؤوط في الزاد 2/ 375 وصححه الالباني في صحيح الترغيب والترهيب 1/273.
واته: ئهی زیندووی ههڵسوڕێنهری بوونهوهر به بهزهیت داوای فریاكهوتنت لێ دهكهم. ههموو كاروبارم چاك بكهو بۆ چاولێك نانێك مهمدهره دهستی نهفسی خۆم.
12- (( أصبَحنا عَلى فِطرَةِ الإسلامِ,{ بةلاَم بؤ ئيَواران بلَآ: أمسَينا عَلَى فِطْرَةِ الإسلام}. وَعلى كَلِمَةِ الإخلاصِ. وَعلى دينِ نَبيّنا مُحَمّدٍ(صلى الله عليه وسلم). وَعلى مِلّةِ أبينا إبراهيم حَنيفاً مُسْلِماً وَما كانَ مِنَ المـُشْرِكِينَ)). رواه أحمد 3/407,406 وأيضاً 5/123 والدارمي 2/262 وابن السني في عملاليوم والليلة ص 12 رقم (34). وانظر صحيح الجامع الصغير 4/209. رقم (4674) للعلامة الالباني. وحَسَّنَهُ ابن حجر في نتائج الأفكار 2/379.
واته: بهیانیمان بهسهردا هات لهسهر فیترهتی ئیسلام و ووشهی دڵسۆزیو ئیخلاص كه بریتییه له(لا إله إلا الله)، وه دینی پێغهمبهرمان محمد(صلی الله علیه وسلم)و لهسهر میللهتی باوكمان ئیبراهیم پێغهمبهر(عليه الصلاة والسلام) كه پاك و موسڵمان بووهو له هاوبهش دانهران نهبووه.
13- ((سُبحانَ اللهِ وَبِحَمدهِ)) سهد جار. (ههركهسێ بهیانیان(سهد)جارو ئێواران(سهد) جار بیڵێ لهرۆژێكدا كهس له رۆژی دواییدا بهكردهوهی لهم باشترهوه نایهت مهگهر كهسێك وهك ئهمی وتبێ یان ژیكری زیاتری وتبێ)./ سلم 4/2071.
واته: پاكیو بێگهردیو سوپاس و ستایش بۆ خوایه.
- (( لآ إلهَ إلاّ الله وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ. لَهُ المُلكُ وَلَهُ الحَمدُ، وَهوَ على كُلِّ شَيءٍ قَدِيرٌ )) (ده)جار. واته: هیچ پهرستراوێك نییه به ههق جگه له(الله) تاكی بێهاوبهشهو موڵك و سوپاس ههر بۆ ئهوهو بهسهر ههموو شتێكدا به توانایه./ ههركهسێك(ده)جار دوای نوێژی بهیانی بیڵێ ئهوا(ده)چاكهی بۆ دهنووسرێو(ده)خراپهی لهسهر لادهچێو(ده)پله بهرزدهبێتهوه. وه بهئهندازهی رزگاركردنی دوو كۆیله لهنهوهكانی ئیسماعیل پێغهمبهر(عليه الصلاة والسلام ) چاكهی دهگات. وه ئێوارانیش بیڵێ ههروههایه. وه دهبێته پارێزهریك بۆی له شهیتان تاكوو رۆژی لێ دهبێتهوه)./ النسائي في عمل اليوم والليلة برقم (24) وانظر: صحيح الترغيب والترهيب 1/272 وتحفة الاخيار لابن باز ص (44) ورواه الخطيب في تأريخ (12/472و389) وقال العلامة الالباني في (سلسلة الصحيحة) رقم (113): وهذا إسناد صحيح رجاله ثقات رجال مسلم غير قران هذا وهو ثقة. أ. هـ.
یان (یهك جار له كاتی بێتواناییدا): (ههركهسێك بهیانیان(یهك)جار بیڵێ خوای گهوره بهئهندازهی ئهو كهسه خێری بۆدهنووسێ كه بهندهیهكی رزگاركردبێ لهنهوهكانی ئیسماعیل پێغهمبهر(عليه الصلاة والسلام). وه(ده)خراپهی لهسهر لادهباتو(ده)پله بهرزی دهكاتهوهو پارێزراو دهبێ له شهیگان ههتا ئێوارهی لێ دهبێتهوه. وه ئهگهر ئێواره بیڵێ بهو جۆرهیه ههتا بهیانی لـێ دهبێتهوه)./ أبوداود 4/ 319 وابن ماجه وأحمد 4/60 وأنظر صحيح الترغيب والترهيب 1/270 وصحيح أبوداود 3/957. وصحيح ابن ماجه 2/ 331 وزاد المعاد 2/377.
15- (( سُبحانَ اللهِ وَبِحَمدِهِ: عَدَدَ خَلْقِهِ. وَرِضا نَفسِهِ. وَزِنَةَ عَرشِهِ. وَمِدادَ كَلِماتِهِ )) . مسلم 4/2090.
واته: پاكیو بێگهردیو سوپاس بۆخوای گهوره: به ئهندازهی ژمارهی دروستكراوهكانیو ڕهزای خۆیو قورساییو سهنگینی عهرشهكهیو زۆرو درێژی ووشهكانی.
16- ((أعوذُ بِكَلِماتِ اللهِ التّامّات مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ)) سێ جار تهنها ئێواران./ ههركهسێ ئێواران سێ جار بیڵێ ئهوا ئهو شهوه پێوهدان زیانی پێ ناگهینێ/ أخرجه أحمد 2/ 290. والنسائي في عمل اليوم والليلة برقم (590) وابن السني برقم (68) وانظر صحيح الترمذي3/287. وصحيح ابن ماجه 2/266 وتحفةالاخيار ص(45).
واته: پهنا ئهگرم به ووشه تهواوهكانی خوای گهوره له خراپهی دروست كراوهكانی.